Stuurschaats

Stuurschaats.

Stuurschaats inrichting

Voor de stuurschaats zijn diverse oplossingen afhankelijk van de bouw van het frame. Atijd zal er een draaipunt en en bediening moeten zijn.


Scema stuurschaats inrichting.

Als de stuurschaats achter zit, zoals bij het type "Classic", kan men daarop de helmstok direct vastmaken en het stuur bedienen vanuit de "kuip". De helmstok kan direct op de draai-as bevestigd worden of via een hulpstang, zoals getoond in hiernaast getoonde schets. Hier is de schaatshouder op het houten blok gemonteerd. Op het draaivlak is een metalen bekleding aangebracht, zodat het soepel loopt en niet snel slijt.

 

Als de stuurschaats voor zit, is het meestal een plaat op de schaatshouder met doorop een as , die door het frame steekt.

  • Bij de Isabella zitten hieraan schuin omhoog stekende strips. Hieraan worden de stuurkabels vastgemaakt die naar een voetpedaal gaan bovenop het frame. De hier getoonde oplossing vereist geen laswerk.
  • Bij de Ice Tender is gekozen voor vlakke strips, waaraan de stuurkabels worden vastgemaakt. Deze lopen onder het frame door  naar een strip die aan de as van de helmstok boven het frame zit. In het orginele ontwerp is het frame meer open gewerkt en kan de stuurschaats bediend worden door twee voetpedalen. Beide oplossingen vereisen enig laswerk.
  • Bij de IceOrange is de friese doorloper die als stuurschaats dient gemonteerd op een ei-vormige plaat. Hieraan is een stuurstang bevestigd die door de helmstok wordt bediend.


Voor foto's zie het betreffende fotoalbum. Hier ziet U de besproken details terug.

Linkjes

 

Voor foto's  hier een  album.

 

Een andere houder.

 

De stuurinrichting van de Classic ijszeiler.

 

stuurschaats achter
Verschillende stuurschaats inrichtingen